A kormány tervei

Merre vezetne az új út?

A főváros eredeti tervei szerint a Galvani híd a Ferencvárosi rendező pályaudvaron keresztül az Ecseri úthoz kapcsolódna. Az olimpiai pályázat óta született (vagy legalábbis a nyilvánosság számára ismertté vált) fejlesztési tervek azonban már az Illatos úti nyomvonallal számolnak. Emiatt kerülnek veszélybe a Kiserdő fái. De mi az oka a tervek megváltoztatásának? A rendező pályaudvar keresztezése kétségkívül egy hosszú és költséges híd vagy aluljáró építését igényelné, de ennek az ára egyrészt eltörpül a projekt teljes költségvetéséhez képest, másrészt így  elkerülhető lenne a szükségtelen környezetkárosítás. A valódi ok ennél sokkal prózaibb. Az eredeti nyomvonalvezetés mellett nem férne be a Soroksári-Dunára tervezett új olimpiai evezős pálya rajtzónája – így inkább az evezős pálya indító tornyához igazítják a városszerkezeti jelentőségű út továbbvezetését.

A tervezők arra hivatkoznak, hogy a Galvani híd így egy másik tervezett körúthoz, a Körvasút menti körúthoz csatlakozna, aminek az első megépült szakasza így éppen a Kiserdőn át vezetne. A tervezők elképzelése szerint ez csak átmeneti állapot lenne: a rendező pályaudvar jövőbeni funkcióváltását, kiköltözését követően megépíthető az eredetihez hasonló, Ecseri úthoz vezető nyomvonal is. A Körvasút menti körútról azonban érdemes tudni, hogy bár valóban régóta a fővárosi tervek részét képezi, nyomvonala sok szempontból problémás: a városban több helyen is alagútban vezetnék az utat, amely összességében annyira megdrágítja a körút megépítését, hogy az reálisan a következő évtizedekben sem várható.

Míg a Kiserdőn átvezető nyomvonal egy talán soha meg nem épülő körút kedvéért járna jelentős erdőirtással és eredményezne a mainál háromszor nagyobb forgalmat a Határ út térségében, az Ecseri út felé vezető nyomvonal az Üllői út elérése után egy már ma is létező körúthoz, a Bihari utcán, Kőrösi Csoma Sándor úton, Fehér úton keresztül a Nagy Lajos király útjához vezető szakaszhoz kapcsolódna.

Milyen út épülne az erdőben, és milyen formában?

Az eredeti tervek a Kiserdőn keresztül vezetett, földfelszínen megépített 2×2 sávos útról szóltak.A legutóbbi elképzelések ehhez képest félig süllyesztett, de fedetlen úttal számolnak. Sajnos a süllyesztett úttal, de még a kéreg alatti vezetéssel is alapvető gondok vannak:

  • a süllyesztett elvezetés nem jelent megoldást az összességében megháromszorozódott forgalom okozta légszennyezés és zajterhelés problémájára
  • a kéreg alatti elvezetés sem jelentené a helyzet megoldását, hiszen az alagútba vezető le- és felhajtók hossza miatt, valójában a teljes szakasznak kb. csak 60%-a lenne befedve
  • egy alagút megépítése nagyon költséges lenne, miközben ugyanúgy a fák kivágásával járna
  • az alagút feletti földtakaró vékonysága miatt érdemi viszaszafásításra a fedett szakaszon sem lehetne számítani
  • a Kiserdőn keresztül vezetett nyomvonal további nehézsége a Határ úti metróállomásnál található csomópont, ahol egyetlen megakereszteződésben kéne megoldani az Üllői út, a régi és az új Határ út, a Ferihegyi Repülőtérre vezető út, az Ady Endre út és a Kőér utcák találkozását